Hold beskrivelser 2018-05-02T09:02:29+00:00

Hold beskrivelser

Skulderstand

Hatha yoga, Intro

Dette hold er for dig, som er ny til yoga og ønsker en grundig introduktion til det ældgamle træningssystem. Du bliver introduceret til de grundlæggende hatha yoga stillinger, lærer hvordan de udføres og hvilke fordele de har – både fysiske og mentale. Derudover arbejdes der med vejrtrækningen, som er helt afgørende for din yogapraksis og dit generelle velbefindende.

Vi går også i dybden med kontrol af prana (livsenergi) ved hjælp af pranayama, som er yogaens særlige vejrtrækningsøvelser. Vi laver en dyb og guidet afspænding hver gang og taler generelt om hvad yoga er, så du får en grundlæggende forståelse for yogaens mange aspekter samt hvordan du kan bruge de afstressende og vitaliserende teknikker i din hverdag.

Intro forløbet strækker sig over 10 uger og kræver ingen forudsætninger. Alle kan være med.

Intro holdene ligger mandag kl. 17.15 og har følgende startdatoer i 2018:

9/4 – 11/6
6/8 – 15/10

Book her

Ønsker du at starte til yoga imellem disse perioder, har du mulighed for at deltage på en månedlig Intro Workshop og blive sluset ind på holdet derefter. Du finder datoer for workshops her:

Workshops

Hovedstand

Hatha yoga

Hatha Yoga er en rolig og stimulerende fysisk og åndelig praksis og er samtidig den mest udbredte og kendte form for yoga. Ordet yoga betyder forening og ordene ha og tha oversættes direkte til sol og måne, som repræsenterer modsætningerne i os alle: yin/yang, kold/varm, svag/stærk, feminin/maskulin osv. Harmonisering og balancering af modsatrettede kræfter er derfor et grundtema i hatha yoga, og regelmæssig praksis medfører markant øget overskud og velbefindende både fysisk, åndeligt og mentalt.

Hatha Yoga klasserne hos KULA YOGA bygger på Sivananda Vedante filosofien og den klassiske og traditionelle hatha yogadisciplin, som blev videreført af Swami Sivananda (1887-1963) og Swami Vishnu-devananda (1927-1993). Undervisningen foregår, som den har gjort i århundreder i Himalaya-bjergene omkring Rishikesh, og består af indledende afspænding efterfulgt af åndedrætsøvelser, solhilsner og et mix af udfordrende siddende og stående stillinger. Undervisningen afsluttes altid med en guidet, vitaliserende afspænding.

Der lægges stor vægt på individuelle behov/skader og alle niveauer er velkomne på de ugentlige hold. Er du helt ny til yoga anbefaler vi at du starter på et intro forløb eller deltager på en begynder workshop for at få den bedste, grundigste og sikreste start på din personlige yogapraksis.

Kriger

Vinyasa yoga

Vinyasa Yoga – også kendt som flow yoga, er en fysisk udfordrende og dynamisk yoga form. Den tager udgangspunkt i traditionelle hatha stillinger og udføres i sammensatte sekvenser med et element af flow og kreativitet.

Der er sjældent pause undervejs, og det vedvarende fokus på åndedrættet og bevægelsen mellem stillingerne vil, udover at udfordre dig fysisk også medføre et klart og roligt sind. Vinyasa klasserne har skiftende fokus, temaer og sekvenser og er derfor sjældent helt ens, men vil alligevel opleves med en hvis genkendelighed undervejs.

Klasserne undervises i et tempo, som giver plads til et roligt åndedræt samt fornuftigt alignment – og kan også indeholde pranayama/vejrtrækningøvelser samt kortere meditationer.

Skorpionen

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga er den mest fysisk krævende yoga form, af de traditionelle tilgange og giver masser af styrke, fleksibilitet og udholdenhed.

Ashtanga Yoga er en dynamisk yogaform ligesom Vinyasa, men til forskel fra Vinyasa hvor sekvenserne er sammensat forskelligt fra klasse til klasse, så er opbygningen af en Ashtanga klasse altid ens.

Det er derfor altid den samme serie af udfordrende stillinger du kommer igennem og de udføres i samme rækkefølge hver gang. På KULA YOGA´s Ashtanga klasser tages der udgangspunkt i primary series og hver undervisningsgang starter med et par minutters vejtrækningsøvelser.

Foroverboejning

Yin yoga

Yin Yoga er en blid og meditativ yogaform – men det betyder bestemt ikke at det er kedeligt eller uden udfordring. Tværtimod. Yogaformen er udviklet af Paul Grilley og kombinerer visdom fra Taoisme og Traditionel Kinesisk Medicin med den indiske yogafilosofi.

I Yin yoga er det primære fokus på at strække og smidiggøre kroppens fascia/bindevæv og led, hvilket er et fantastisk supplement til andre yogaformer, hvor der primært arbejdes med musklerne. En Yin klasse består primært af passive stillinger som holdes i længere tid, så der er tid til at lade tyngdekraften arbejde og smelte ind i stillingerne og oplevelsen.

Restorativ Yoga/Blid Hatha

Dette hold er for dig, som ønsker en blid og beroligende yogaklasse. Måske er du stresset, er senior, gravid eller på anden måde udfordret fysisk eller psykisk. Alle kan være med.

Vi tager udgangspunkt i harmoniserende vejrtrækningsøvelser og arbejder roligt kroppen igennem med blide hatha yoga stræk, som afspænder kroppens muskler, inden vi til slut krydrer klassen med restorative sekvenser.

Restorativ yoga skaber balance i nervesystemet og virker terapeutisk og healende på krop og sind. De restorative stillinger er derfor et fantastisk redskab mod stress, depression, angst, søvnløshed, forhøjet blodtryk og muskelspændinger. I de restorative stillinger strækkes kroppen blidt og nænsomt, mens den er støttet op af yogaprops som bolstere, tæpper, straps og klodser for at minimere muskelspændinger og give en følelse af berøring. Glæd dig til at mærke hvad restorativ yoga gør for din følelsesmæssige krop og dit nervesystem. Du vil ikke fortryde det.

Klassen afsluttes med en dejlig vitaliserende afspænding.