Hold beskrivelser 2018-08-16T08:15:37+00:00

Holdbeskrivelser

Skulderstand

Hatha yoga, Intro

Dette hold er for dig, som er ny til yoga og ønsker en grundig introduktion til det ældgamle træningssystem. Du bliver introduceret til de grundlæggende hatha yoga stillinger, lærer hvordan de udføres og hvilke fordele de har – både fysiske og mentale. Derudover arbejdes der med vejrtrækningen, som er helt afgørende for din yogapraksis og dit generelle velbefindende.

Vi går også i dybden med kontrol af prana (livsenergi) ved hjælp af pranayama, som er yogaens særlige vejrtrækningsøvelser. Vi laver en dyb og guidet afspænding hver gang og taler generelt om hvad yoga er, så du får en grundlæggende forståelse for yogaens mange aspekter samt hvordan du kan bruge de afstressende og vitaliserende teknikker i din hverdag.

Introforløbet kræver ingen forudsætninger, alle kan være med.

Introholdet ligger mandag kl. 17.15 og kører i alt 8 gange fra 13/8 – 8/10 (ingen undervisning d. 17/9).

Book her

Ønsker du at starte til yoga imellem disse perioder, har du mulighed for at deltage på en månedlig Intro Workshop og blive sluset ind på holdet derefter. Du finder datoer for workshops her:

Workshops

Hovedstand

Hatha yoga

Hatha Yoga er en rolig og stimulerende fysisk og åndelig praksis og er samtidig den mest udbredte og kendte form for yoga. Ordet yoga betyder forening og ordene ha og tha oversættes direkte til sol og måne, som repræsenterer modsætningerne i os alle: yin/yang, kold/varm, svag/stærk, feminin/maskulin osv. Harmonisering og balancering af modsatrettede kræfter er derfor et grundtema i hatha yoga, og regelmæssig praksis medfører markant øget overskud og velbefindende både fysisk, åndeligt og mentalt.

Hatha Yoga klasserne hos KULA YOGA bygger på Sivananda Vedante filosofien og den klassiske og traditionelle hatha yogadisciplin, som blev videreført af Swami Sivananda (1887-1963) og Swami Vishnu-devananda (1927-1993). Undervisningen foregår, som den har gjort i århundreder i Himalaya-bjergene omkring Rishikesh, og består af indledende afspænding efterfulgt af åndedrætsøvelser, solhilsner og et mix af udfordrende siddende og stående stillinger. Undervisningen afsluttes altid med en guidet, vitaliserende afspænding.

Der lægges stor vægt på individuelle behov/skader og alle niveauer er velkomne på de ugentlige hold. Er du helt ny til yoga anbefaler vi at du starter på et intro forløb eller deltager på en begynder workshop for at få den bedste, grundigste og sikreste start på din personlige yogapraksis.

Book her

Foroverboejning

Yin yoga

Yin Yoga er en blid og meditativ yogaform – men det betyder bestemt ikke at det er kedeligt eller uden udfordring. Tværtimod. Yogaformen er udviklet af Paul Grilley og kombinerer visdom fra Taoisme og Traditionel Kinesisk Medicin med den indiske yogafilosofi.

I Yin yoga er det primære fokus på at strække og smidiggøre kroppens fascia/bindevæv og led, hvilket er et fantastisk supplement til andre yogaformer, hvor der primært arbejdes med musklerne. En Yin klasse består primært af passive stillinger som holdes i længere tid, så der er tid til at lade tyngdekraften arbejde og smelte ind i stillingerne og oplevelsen.

Book her

Restorativ Yoga/Blid Hatha

Dette hold er for dig, som ønsker en blid og beroligende yogaklasse. Måske er du stresset, er senior, gravid eller på anden måde udfordret fysisk eller psykisk. Alle kan være med.

Vi tager udgangspunkt i harmoniserende vejrtrækningsøvelser og arbejder roligt kroppen igennem med blide hatha yoga stræk, som afspænder kroppens muskler, inden vi til slut krydrer klassen med restorative sekvenser.

Restorativ yoga skaber balance i nervesystemet og virker terapeutisk og healende på krop og sind. De restorative stillinger er derfor et fantastisk redskab mod stress, depression, angst, søvnløshed, forhøjet blodtryk og muskelspændinger. I de restorative stillinger strækkes kroppen blidt og nænsomt, mens den er støttet op af yogaprops som bolstere, tæpper, straps og klodser for at minimere muskelspændinger og give en følelse af berøring. Glæd dig til at mærke hvad restorativ yoga gør for din følelsesmæssige krop og dit nervesystem. Du vil ikke fortryde det.

Klassen afsluttes med en dejlig vitaliserende afspænding.

Book her

Børne Yoga/mindfulness & Familie Yoga

Sensitivt Hjerte tilbyder yoga & mindfulness til børn, tweens, teenagere og forældre, som gerne vil gå til yoga & mindfulness sammen med deres børn. Det er et helt unikt frirum med nærvær i fokus, og øvelser som kan tages med hjem og bruges i hverdagen. Der er forsket i at mindfulness har en positiv effekt på hjernen, på den måde vi håndterer konflikter på, vores relationer, vores måde at tænke om os selv på, vores selvværd, vores evne til at koncentrere os og skabe ro i vores krop. Der er meget der tyder på, at mindfulness og yoga også har en fantastisk effekt på, hvor let, roligt og kærligt børnene falder i søvn om aftenen.

Yoga & mindfulness for børn og unge er en særlig stund kun for barnet, hvor han/hun lærer øvelser, som kan bruges i hverdagen, hjemme eller i løbet af en måske overstimulerende skoledag for at komme ned i gear og få ro i kroppen. Sessionerne starter med vejrtrækningsøvelser efterfulgt af yoga øvelser og lege tilpasset aldersgruppen. Der gøres brug af sanserne og der lyttes til en visualisering i form af en lille historie. Yoga & mindfulness for børn, er anderledes end yoga & mindfulness for voksne. Det handler om at lære sig selv og sin krop at kende gennem mange forskellige stillinger. Vi leger os ind i stillingerne, f.eks. siger som en slange, møder en hund, står som et træ, og trækker os ind i vores skjold som en skildpadde. Der er også fokus på øvelser omhandlende vores intuition, vores selvværd og vores selvkærlighed. Alle sessionerne er tilpasset målgruppen, børnenes alder og børn og voksnes behov.

Tirsdag:
kl. 15.45-16.45: BørneYoga & Mindfulness (5-8 år)
kl. 17.00-18.00: FamilieYoga & Mindfulness (forældre med børn 5-8 år)

Torsdag:
kl. 15.45-16.45: TweenYoga & Mindfulness (9-12 år)
kl. 17.00-18.00: TeenYoga & Mindfulness (13-16 år)

Læs mere og tilmeld her