Holdbeskrivelser

Hatha Intro (forløb á 8 gange, opstart 28/10-2019)

Dette introforløb er for dig, som er ny til yoga og ønsker en grundig introduktion til det ældgamle træningssystem. Du bliver introduceret til de grundlæggende hatha yoga stillinger, lærer hvordan de udføres og hvilke fordele de har – både fysiske og mentale.

Derudover arbejdes der med vejrtrækningen, som er helt afgørende for din yogapraksis og dit generelle velbefindende.

Vi går også i dybden med kontrol af prana (livsenergi) ved hjælp af pranayama, som er yogaens særlige vejrtrækningsøvelser.

Vi laver en dyb og guidet afspænding hver gang og taler generelt om hvad yoga er, så du får en grundlæggende forståelse for yogaens mange aspekter samt hvordan du kan bruge de afstressende og vitaliserende teknikker i din hverdag.

Alle kan være med.

Forløbet kører fra mandag den 28/10 kl. 17.15-18.45 og 8 uger frem.

Pris for forløbet: 1.000 kr.

Tilmeld her

Blid Hatha

Dette hold er for alle og kræver ikke forudgående kendskab til yoga. Alle kan være med, både seniorer, gravide og begyndere. Holdet tager udgangspunkt i klassiske hatha stillinger og der vil være god tid til at komme ind og ud af stillingerne.

Blid hatha er et hold, hvor kroppen arbejdes i gennem i et roligt tempo, og der afsluttes med en dejlig lang afspænding som efterlader dig vitaliseret og genopladt.

Book her

Er du ikke allerede medlem, kan du se priser og tilmelde dig her

Hovedstand

Hatha yoga

Hatha Yoga klasserne hos KULA YOGA bygger på Sivananda Vedante filosofien og den klassiske og traditionelle hatha yogadisciplin, som blev videreført af Swami Sivananda (1887-1963) og Swami Vishnu-devananda (1927-1993).

Undervisningen foregår, som den har gjort i århundreder i Himalaya-bjergene omkring Rishikesh, og består af indledende afspænding efterfulgt af åndedrætsøvelser, solhilsner og et mix af udfordrende siddende og stående stillinger. Undervisningen afsluttes altid med en guidet, vitaliserende afspænding.

Dette er et fortsætter hold og vi anbefaler at du er bekendt med åndedræts-øvelserne Kapalabathi og Anuloma Viloma samt solhilsner inden du hopper ind på dette hold. Er du helt ny til yoga anbefaler vi, at du starter på Hatha Intro, Blid Hatha eller deltager på en begynder workshop for at få den bedste, grundigste og sikreste start på din personlige yogapraksis.

Book her

Er du ikke allerede medlem, kan du se priser og tilmelde dig her

Yoga for mænd

Yoga for mænd (forløb á 8 gange, opstart 29/10-2019)

Er du klar til at prøve noget nyt og udfordrende? Er du klar til at styrke dine arme, ben, mave og ryg – og på egen krop mærke hvorfor yoga p.t. er verdens hurtigst voksende træningsform? Så hop med på dette lukkede yogahold KUN for mænd.

I dette tidsrum er yogasalen lukket for kvinderne og vi åbner salen for nysgerrige mænd som ønsker at prøve kræfter med de udfordrende og styrkende stillinger.

Klassen bygges op med åndedrætsøvelser og solhilsner efterfuldt af forskellige klassiske hatha stillinger. Der afsluttes med en vitaliserende afspænding.

Forløbet kører fra tirsdag den 29/10 kl. 18.30-19.45 og 8 uger frem.

Underviser på forløbet er skuespiller, journalist og yogalærer Søren Vejby.

Pris for forløbet: 1.000 kr.

Tilmeld her

Senior Yoga

Senior Yoga

Dette forløb er specielt målrettet til dig som er senior. Senior Yoga er en blid og rolig yoga klasse, hvor der tages højde for evt. skader og skavanker, men hvor yogaens mange positive effekter alligevel kan mærkes. Alle kan være med.

Klassen starter med vejrtrækningsøvelser som styrker og renser lungerne og harmoniserer og beroliger sindet. En god vejrtrækning skaber fysisk energi og velvære og samtidig mental ro og klarhed. Herefter varmer vi de primære led op med blide øvelser og laver tilpassede solhilsner som varmer kroppen op.

Inden en beroligende og livgivende afspænding i slutningen af klassen gennemgår vi forskellige øvelser som stimulerer skjoldbruskkirtlen, fordøjelsesorganer og rygsøjle hvilket styrker helbredet og forebygger livsstilssygdomme. Alle øvelser bidrager til styrke, smidighed, robusthed, balance og fleksibilitet. Andre positive effekter kan være bedre søvn, effektiv fordøjelse, sunde lunger, færre hoved-, nakke- og rygsmerter. Også forbedrede kognitive funktioner som hukommelse, indlæring og koncentration, men også følelsesmæssige elementer som tålmodighed, venlighed, glæde og åbenhed vil udvikles i positiv retning. Begyndende stress, angst og depression kan overkommes ved regelmæssig yoga og andedrætspraksis.

Sundhedsstyrelsen anbefaler fysisk træning til seniorer, som omfatter balancetræning, styrke og øget bevægelighed, da der er evidens for, at dette vil mindske risikoen for fald- og balanceproblemer. Yoga er derfor en oplagt træningsform for seniorer, da alle disse faktorer er i brug i træningen.

Fredage kl. 11.15-12.30.

Pris for forløbet: 1.000 kr.

Tilmeld her

Foroverboejning

Yin yoga

Yin Yoga er en blid og meditativ yogaform – men det betyder bestemt ikke at det er kedeligt eller uden udfordring. Tværtimod. Yogaformen er udviklet af Paul Grilley og kombinerer visdom fra Taoisme og Traditionel Kinesisk Medicin med den indiske yogafilosofi.

I Yin yoga er det primære fokus på at strække og smidiggøre kroppens fascia/bindevæv og led, hvilket er et fantastisk supplement til andre yogaformer, hvor der primært arbejdes med musklerne. En Yin klasse består primært af passive stillinger som holdes i længere tid, så der er tid til at lade tyngdekraften arbejde og smelte ind i stillingerne og oplevelsen.

Book her

Er du ikke allerede medlem, kan du se priser og tilmelde dig her

Hatha Flow

Hatha Flow

Hatha Flow er en fysisk udfordrende og dynamisk yoga form. Den tager udgangspunkt i traditionelle hatha stillinger og udføres i sammensatte sekvenser med et element af flow og kreativitet. I hatha Flow er der sjældent pause undervejs, og det vedvarende fokus på åndedrættet og bevægelsen mellem stillingerne vil, udover at udfordre dig fysisk også medføre et klart og roligt sind.

Hatha Flow klasserne har skiftende fokus, temaer og sekvenser og er derfor sjældent helt ens, men vil alligevel opleves med en hvis genkendelighed undervejs.

Klasserne undervises i et tempo, som giver plads til et roligt åndedræt samt fornuftigt alignment – og kan også indeholde pranayama/vejrtrækningøvelser samt kortere meditationer.

Book her

Er du ikke allerede medlem, kan du se priser og tilmelde dig her

Yin Mind

YinMind er en fusion af yin yoga og mindfulness, som styrker både krop og sind. Nærvær er omdrejningspunktet i denne praksis, og den er derfor velegnet til at skabe balance i en hverdag, der leves i et højt tempo og med mange ydre og indre påvirkninger.

Yin yoga er en form for yoga, som forgår i et langsomt tempo med fokus på at blive længe i de enkelte stillinger (det vil sige typisk fra 3-10 minutter). Varigheden i stillingerne stimulerer vores bindevæv, en overset del af vores krop med enorm betydning for vores forskellige kropsfunktioner, vores bevægelighed og styrke.

Yinyoga rummer desuden et potentiale for forløsning af følelser og mentale tilstande gennem den fysiske praksis. Yin yoga er derved oplagt at kombinere med mindfulness øvelser. I yinmind indgår meditation, og mindfulness trænes også som en del af selve yogapraksissen. Mindfulness handler om at træne vores bevidsthed og derved blive klogere på os selv, vores omverden og vores væren i verden.

Book her

Er du ikke allerede medlem, kan du se priser og tilmelde dig her

Ashtanga

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga er den mest fysisk krævende yoga form, af de traditionelle tilgange og giver masser af styrke, fleksibilitet og udholdenhed.

Ashtanga Yoga er en dynamisk yogaform ligesom Vinyasa, men til forskel fra Vinyasa hvor sekvenserne er sammensat forskelligt fra klasse til klasse, så er opbygningen af en Ashtanga klasse altid ens.

Det er derfor altid den samme serie af udfordrende stillinger du kommer igennem og de udføres i samme rækkefølge hver gang. På KULA YOGA´s Ashtanga klasser tages der udgangspunkt i primary series og hver undervisningsgang starter med et par minutters vejtrækningsøvelser.

Book her

Er du ikke allerede medlem, kan du se priser og tilmelde dig her